Wat
is raw? Een definitie
Een raw-bestand in de fotografie is een gegevensbestand
waarin de ruwe onbewerkte data van de camerasensor zijn
opgeslagen. Raw is geen afkorting maar een woord en schrijf
je daarom behalve aan het begin van de zin in kleine letters.
Opmerking
hierbij: Deze gestanden hebben niet de extensie RAW maar
bijvoorbeeld NEF zoals bij Nikon of CR2 bij Canoncamera's.
Er zijn vele typen extensies van raw-bestanden. (Zie het
lijstje op deze
wikipediapagina)
Het
uitgebreidere antwoord
Vrijwel
iedereen fotografeert, al is het maar wanneer je een plaatje
maakt met de smartphone. In zo'n geval wordt de afbeelding
die je maakt door de camera vastgelegd in een bestand. Dat
bestand kun je vervolgens op een scherm(pje) bekijken, op
facebook zetten, mailen et cetera. In vrijwel alle gevallen
gaat het dan om een jpg-bestand.
Het is echter niet zo dat de gegevens die de sensor van
de camera detecteert na het uitlezen ervan vrijwel rechtstreeks
in het bestand worden gezet. Verre van dat. Een camera,
zelfs de allereenvoudigste, voert een reeks van bewerkingen
uit op de ruwe data voordat het jpg-bestand op het geheugenkaartje
wordt weggeschreven. Belangrijk: de omzetting van de ruwe
sensordata naar een jpg-bestand is een onomkeerbaar proces.
Onderaan
deze pagina is een lijst opgenomen van deze bewerkingen.
Verder verwijs ik naar de Engelstalige pagina
hierover op Wikipedia. De Nederlandstaliga pagina vind
ik te onvolledig.
Nu
zijn camera's in de loop der jaren steeds beter geworden
in het optimaliseren van foto's tot jpg-bestanden. Vaak
zien de foto's er heel goed uit, vaak ook gewoon best goed,
maar helaas is ook dit lang niet altijd niet het geval.
Voor mij als fotograaf is "lang niet altijd"
echter beslist onacceptabel. Bovendien is "best goed"
mij en mijn klanten ook niet goed genoeg.
Daarom
start ik na het fotograferen liever met een raw-bestand
en maak ik zelf de keuzes om de foto te optimaliseren. Dat
levert uiteindelijk een betere foto op.
Bovendien
heb ik bij de bewerking van raw-beelden veel meer mogelijkheden
om het beeld te optimaliseren en naar eigen smaak aan te
passen dan wat de camera doet. In mijn bewerkingsprogramma
(Voor geïnteresseerden: Lightroom) heb ik het aantal
schuifjes even geteld: ik heb meer dan 100 schuifjes om
de foto aan te passen en daarnaast talloze knopjes en vakjes
die ik aan of uit kan zetten, waar ik keuzemogelijkheden
heb of waar ik iets kan invullen. Gelukkig zijn de mogelijkheden
van het programma om mij daarbij te helpen om dit efficiënt
te doen ook heel groot.
Afbeelding:
de eenvoudigste aanpassingen in Lightroom
Wat
uiteindelijk het verschil is tussen de via een raw-bestand
verkregen foto's en de jpg-bestanden zoals die rechtstreeks
uit de camera komen zal ik laten zien aan de hand van voorbeelden.
Voorbeelden
Al
deze voorbeelden zijn gemaakt met mijn Canon
S-120 compactcamera en realistisch tot stand gekomen.
Deze camera heeft namelijk een stand waarbij hij telkens
zowel een door de camera geoptimaliseerd jpg-bestand als
een raw-bestand opslaat.
Voorbeeld
1. Dynamisch bereik
Dit verschil vormt de basis van het voordeel van het raw-bestand.
De sensordata in een jpg-bestand worden opgeslagen met een
bitdiepte van 8 bit. Dat houdt in dat rode, groene en blauwe
pixels elk in 2^8 = 256 grijswaarden worden vastgelegd.
Dit is prima om het beeld te bekijken, maar als je het beeld
opnieuw gaat bewerken kan het verlies aan kwaliteit onacceptabele
vormen aannemen in de vorm van ruis en zogeheten banding.
In een raw-bestand worden de data meestal in 12-bits opgeslagen.
Dat geeft dus 4096 grijswaarden per kleur.
Een
foto vanuit het Pantheon in Rome.
1. Jpg rechtstreeks uit de camera. De voorgrond is te donker.
Ga
hierna steeds met de muis of de vinger over de foto om de
andere versie te zien.
2. Bewerkte versies
Je ziet eerst de bewerkte raw-versie. Als je met de muis
of de vinger over de afbeelding gaat zie je de bewerkte
jpg-versie. Je ziet het verschil al, maar op dit kleine
plaatje is het nog geen groot verschil.
3. Detail van de bewerkte versies.
De kwaliteit van de raw-versie is hier nog acceptabel. De
andere versie is de bewerkte jpg-versie. De kwaliteit is
duidelijk veel minder.
Voorbeeld
2. Kleurtemperatuur
Foto op het Forum Romanum
De raw versie ziet er goed uit. De jpg-versie is te groen
omdat de camera door de blauwe lucht en de warme tint van
de tempel met zijn inschatting de mist in is gegaan. In
pricipe kun je deze fout voorkomen door tijdens het fotograferen
de juiste kleurtemperatuur op de camera in te stellen. Fotograferen
in raw heeft dan ook vooral het fijne voordeel dat je je
tijdens het fotograferen nooit zorgen hoeft te maken om
de kleurtemperatuur.
Voorbeeld
3 Contrast, lichtheid, opheldering van schaduwen, correctie
van heel lichte zones
Foto vanuit de hotelkamer in de ochtend.
De raw-versie is zoals ik de ochtend ervoer. In de jpg-versie
is het contrast onoverbrugbaar en de lucht uitgebeten. Wat
is uitgebeten is niet meer terug te corrigeren. De voorgrond
is donker. In de sensordata bevonden van de raw-versie bevonden
zich nog voldoende gegevens over de lucht om dit te corrigeren.
Voorbeeld
4. Ruisreductie en verscherping
Dit is een kwestie van smaak en ook afhankelijk in welk
formaat je de foto bekijkt.
Foto
van zomaar een avondterras in Rome.
Je ziet een heel klein gedeelte van de foto. In de raw-versie
is best veel ruis te zien, maar voor dit soort kleine camera's
is dit al helemaal niet gek. De jpg-versie bevat wat minder
kleur en het ziet er een beetje uitgesmeerd uit, minder
realistisch.
Dat
de ruis voor het volledige beeldformaat heel acceptabel
is kun je aan deze grote versie zien: www.leonpoels.nl/fotografie/bf/terras-groot.jpg
Voorbeeld
5. Vervorming en correctie van lichtafval
In
raw-beeldbewerkingssoftware is het voor veel camera's die
zelf niet de lensvervorming en lichtafval corrigeren mogelijk
om dit achteraf alsnog volledig automatisch te doen.
Foto
van de Piazza della Rotonda in Rome. Ga met de muis of vinger
over de foto om de ongecorrigeerde versie te zien.
Merk op dat in sommige voorbeelden maar voor één
van de aspecten is gecorrigeerd. In de praktijk corrigeer
ik altijd voor alle aspecten.
Een
tussensamenvatting
Met
een Raw-bestand heb je dus ook na het maken van de opname
de beschikking over de volledige set data zoals die rechtsreeks
van de sensor afkwamen. Je kunt zelf alle keuzes maken om
het maximale uit het beeld te halen. Bij alledaagse foto's
die onder goede omstandigheden zijn gemaakt is het verschil
soms niet groot. Ook kunnen kleine afwijkingen nog best
aardig gecorrigeerd worden zonder dat het beeld ontoonbaar
wordt. Naarmate de lichtomstandigheden bij de opname slechter
waren kan het verschil echter heel groot worden.
Daarbij
zijn er nog een paar voordelen waarvan de eerste belangrijk
Een
programma als Lightroom werkt non-destructief
In een standaard fotobewerkingsprogramma open je een bestand,
je verandert het (waarbij je een aantal regels omtrent de
volgorde van bewerking in acht moet nemen om geen ongewenst
kwaliteitsverlies te krijgen) en slaat het resultaat op.
Als je dan de oude versie ook bewaart heb je twee versies.
Als je besluit dat de aanpassing niet goed is uitgevoerd
moet je opnieuw beginnen.
In Lightroom open je een bestand en gaat aan de slag. Zodra
het resultaat je bevalt sla je het resultaat op als jpg-bestand;
in Lightroom heet dat overigens 'exporteren'. Het origineel,
het rawbestand, blijft per definitie bewaard, tenzij je
het actief gaat wissen natuurlijk.
Een nog groter verschil is dat de bewerkingen die je hebt
uigevoerd ook bewaard blijven. Bevalt het resultaat je niet,
dan kun je in Lighroom gewoon verder gaan waar je was of
naar believen een paar zoveel stappen als nodig teruggaan
in je bewerkingsgeschiedenis. Ook kun je alle afzonderlijke
bewerkingen los van elkaar doen zonder je aan een volgorde
te hoeven houden.
Mogelijkheden
in de toekomst
Nog een heel leuk voordeel van het werken met rawbestanden
is dat rawbewerkingssoftware nog steeds beter wordt. Zo
kan ik nu de foto's die ik 10 jaar geleden met mijn eerste
professionele camera maakte duidelijk beter en vooral gemakkelijker
optimaliseren dan destijds. Bijvoorbeeld was destijds het
corrigeren voor lensvertekening en chromatische abberatie
nog klein drama qua tijdsbesteding. Met de huidige versie
gaat het volledig vanzelf. Wie weet wat de toekomst brengt.
Wat
zijn de nadelen?
Nadelen
zijn er zeker en ze zijn zelfs niet mals.
De
mogelijkheid om raw-bestanden op te slaan
Het
eerste nadeel is dat de meeste eenvoudige camera's foto's
niet als rawbestand kunnen opslaan. De camera's die dit
wel kunnen behoren meestal tot de duurdere in hun categorie.
De
omvang van de bestanden
Het
tweede nadeel is dat Raw-bestanden omvangrijker zijn. De
data worden immers met meer bits opgeslagen en er vindt
geen of weinig compressie plaats. In plaats van met bestanden
van 3 megabyte zit je dan al minimaal meteen met bestanden
van 12 megabyte per stuk. Als je van plan bent om 2000 foto's
te maken in een weekendje kom je dus met 24 GB aan data
thuis. Als je dat vaak wilt doen is dat wel iets omrekening
mee te houden. Het geeft ook meteen aan dat het bewerken
van rawbestanden meer van je computer vergt dan het bewerken
van jpg-bestanden.
De
benodigdce software
Derde
nadeel is dat er voor het lezen en bewerken van de raw-bestanden
aparte software nodig is. Soms wordt er software bij de
camera gratis geleverd, maar die software is zelden handig.
Professionele software kost geld. Als je na een tijdje een
nieuwe camera koopt betekent het vervolgens vaak dat je
een nieuwe plugin moet downloaden en installeren om je software
te leren om te gaan met de nieuwe bestanden. Als de software
al een paar jaar oud is heb je soms pech en moet je een
hele nieuwe versie van het programma kopen.
De
benodigde tijd
Vierde
en zwaarste nadeel is dat het veel tijd kost om alle instellingen
naar wens uit te voeren. Afhankelijk van hoe kritisch je
bent kost het meestal meer tijd dan het maken van de foto's
zelf. Ik schat voor mijn eigen werk in dat het mij bij eenvoudige
reportages (vakantiefoto's, recepties, openingen, feestjes)
evenveel tijd kost als het maken van de foto's. Bij huwelijksfoto's
kan ik rekenen op minimaal het dubbele en bij interieur/exterieurfoto's
loopt het soms nog meer uit de hand.
Het
gaat niet automatisch
De
keerzijde van alle zelf in te stellen mogelijkheden is dat
je die mogelijkheden ook moet leren kennen en vervolgens
op een foto moet kunnen beoordelen. De leercurve is wat
dat betreft best wel lang. Ook ik ben zeker nog niet uitgeleerd.
<
Terug
Bijlage:
Een opsommming van wat de camera doet om van de sensordata
een jpg-bestand te maken
(Niet
opgenomen in deze lijst zijn de de wiskundig-softwarematige
bewerkingen om het allemaal correct digitaal uit te voeren.)