Fouten op
Michelinkaart 1:200.000 (update
31 januari 2011)
Michelinkaarten hebben altijd een heel goede naam gehad. Niet omdat ze zo supergedetailleerd
zijn, maar meer doordat hun waarheidsgetrouwheid groot is: alles wat er op stond
klopte met de werkelijkheid.
Maar wat er nu aan de hand is begrijp ik niet. Laten we maar eens gaan kijken.
1957, O nostalgie...:
Ook in 1988 was alles nog koek en ei. Er zijn vast fouten, maar dat heb je altijd
wel.
In 1998 was het al anders:
Maar ik wil me hier beperken tot de dingen die me op de kaart van 2004 opvallen.
(Update 31 januari 2011: Michelin heeft sinds 2004 geen van de
onderstaande fouten hesteld)
Klik hier voor een uitvergroting
(450 kB).
Er zijn een aantal dingen in de werkelijkheid veranderd, die ook op de kaart
verwerkt zijn, maar als je eens goed kijkt vallen er toch ook wat andere dingen
op - niet in een bepaalde volgorde:
- De weg tussen Rijckholt
en St. Geertruid is in werkelijkheid al een eeuw een voetpad, niet? In 1957
wisten ze dat al, maar nu staat hij ineens weer op de kaart!
- De weg tussen Bemelen
en Berg, dat is toch dat paadje van 22% waar je als voetganger na een regenbui
al bijna spontaan naar beneden glijdt? In 1998 stond het als onverharde of
slecht berijdbare weg, in 1998 als "Beperkt opengestelde weg" en
nu weer als onverharde weg. Dat klopt wel...
- Sinds wanneer is er in
Amby een ziekenhuis? En verdraaid, bij Vinkenslag ligt er nóg een.
Ze bedoelen wellicht Vijverdal en Huize Maasveld, maar om dat nou als ziekenhuizen
aan te merken? Bovendien ligt Vijverdal niet in Amby.
- Is de weg over de St.
Pietersberg niet afgesloten voor gemotoriseerd verkeer? Idem de weg door de
Hochter Bampt. Verder is de weg door de Hochter Bampt wel degelijk verhard;
dat was hij in 1998 ook al; in 1988 nog niet overigens.
- De hier aangegeven omvang
van het ENCI-terrein dateert waarschijnlijk uit ca. 1930.
- Het uitzicht vanaf Gasthuis
over Bemelen is vast mooi, maar wel al enkele tientallen jaren dichtgegroeid.
- De Avenue Ceramique is
door Michelin vergeten. In 1998 stond hij op de kaart; nu gaat het weer via
het oude tracé van de Heugemerweg. Een futiliteit ja, maar misschien
een link naar de oorzaak van deze problemen.
- De steilste helling van
Cadier naar Eckelrade is juist andersom. (Was eerder ook al fout)
- Camping de Dousberg staat
nog op de kaart.
- Alle hoogtegetallen langs
de wegen zijn verdwenen. Men was al eerder begonnen met het verminderen van
de aantallen hoogtegetallen, maar nu lijken ze afgeschaft.
- Op de kaarten van 1988
en 1998 staat bij Lanaken een vaag streepje over het kanaal. In 2004 hebben
ze daar een fietsbrug van gemaakt. Er is inderdaad een brug, maar niet voor
auto's maar alléén voor fietsen.
- Hoera er staan campings
op de kaart aangegeven, maar die tussen Banholt en Terlinden ken ik niet.
- Het weggetje net ten
westen van de Amerikaaanse militaire begraafplaats in Margraten zou ik zo
niet rijden, dan krijg je echt mot met de Amerikaanse beheerder daar!
- Een flink aantal van
de wegen in het gebied tussen Stokhem en Scheulder zijn verboden voor auto's.
Idem de weg van Euverem naar Crapoel. De provincie is net een plan aan het
ontwikkelen om de auto-overlast een beetje tegen te gaan, zet Michelin de
wegen op de kaart!
- De weg achterlangs Eben
en Emael is wel degelijk verhard, maar wel een fietspad.
- De weg tussen Eben en
Zussen is in werkelijkheid beperkt toegankelijk, en behoorlijk smalletjes
ook; dit geldt ook voor de weg van Kanne naar Zussen.
- Waarom is het Albertkanaal
grofweg gezien op schaal getekend en de Maas wat verbreed? Weten ze bij Michelin
niet dat het kanaal op veel plaatsen al enige tientallen jaren minstends even
breed is als de Maas? (O.a. bij Lanaye)
- Dat er aan de oostkant
van Heer een nieuwe wijk gebouwd wordt heeft men vroeg in de gaten, maar dat
er ten oosten van Heugem en ten Zuiden van Amby bedrijventerreinen zijn (en
alles daar dus is volgebouwd) is nog niet ontdekt.
- Wolder is verplaatst!
Het ligt nu ten noorden van de Tongerseweg.
- Ten zuiden van Zussen
is inderdaad deze merkwaardige bocht in de weg gelegd, maar de loop van de
Jeker hebben ze in werkelijkheid gelukkig ongemoeid gelaten.
- Het witte weggetje over
de tunnel bij de Van Hasseltkade is in de praktijk een busstrook, waar de
gemeente verwoede pogingen doet om auto's te weren. Waarschijnlijk zoeken
de automobilisten de weg met de Michelinkaart...
- Het kleine lijntje tussen
Pt. Lanaye en Kanne is inderdaad een pad dat ter tijde van de Tranchotkaart
in 1820 belangrijk genoeg was voor een vermelding. Tegenwoordig moet je een
hardcore wandelaar zijn om te geloven dat het paadje ergens naartoe leidt.
Als dit soort paadjes allemaal op de kaat vermeld zouden moeten zijn dan mis
ik er nog wel een paarhonderd.
- Michelin heeft gekozen
om ten oosten van Mheer een hoogte van 175 meter op te geven. De hoogte op
die plek klopt, maar het is bepaald geen top, want die ligt ten oosten van
Banholt, zijnde 188,1 meter of iets verderop 194,5 meter. De oude kaarten
zaten in ieder geval stukken dichterbij hetgeen voor de hand ligt.
In werkelijheid zullen er
nog wel meer fouten op deze kaart staan, vooral in het noordelijke stukje van
deze uitsnede vermoed ik er nog wel een paar, maar ik weet het niet helemaal
zeker. Als ik in dit gebied van nog geen 300 km² drieëntwintig fouten
ontdek, zitten er over heel Nederland dan bijna 3000 fouten in de Michelinkaart?