(Link naar de homepage)




Fouten op Michelinkaart 1:200.000 (update 31 januari 2011)

Michelinkaarten hebben altijd een heel goede naam gehad. Niet omdat ze zo supergedetailleerd zijn, maar meer doordat hun waarheidsgetrouwheid groot is: alles wat er op stond klopte met de werkelijkheid.
Maar wat er nu aan de hand is begrijp ik niet. Laten we maar eens gaan kijken.

1957, O nostalgie...:


Ook in 1988 was alles nog koek en ei. Er zijn vast fouten, maar dat heb je altijd wel.


In 1998 was het al anders:


Maar ik wil me hier beperken tot de dingen die me op de kaart van 2004 opvallen.
(Update 31 januari 2011: Michelin heeft sinds 2004 geen van de onderstaande fouten hesteld)


Klik hier voor een uitvergroting (450 kB).
Er zijn een aantal dingen in de werkelijkheid veranderd, die ook op de kaart verwerkt zijn, maar als je eens goed kijkt vallen er toch ook wat andere dingen op - niet in een bepaalde volgorde:

  1. De weg tussen Rijckholt en St. Geertruid is in werkelijkheid al een eeuw een voetpad, niet? In 1957 wisten ze dat al, maar nu staat hij ineens weer op de kaart!
  2. De weg tussen Bemelen en Berg, dat is toch dat paadje van 22% waar je als voetganger na een regenbui al bijna spontaan naar beneden glijdt? In 1998 stond het als onverharde of slecht berijdbare weg, in 1998 als "Beperkt opengestelde weg" en nu weer als onverharde weg. Dat klopt wel...
  3. Sinds wanneer is er in Amby een ziekenhuis? En verdraaid, bij Vinkenslag ligt er nóg een. Ze bedoelen wellicht Vijverdal en Huize Maasveld, maar om dat nou als ziekenhuizen aan te merken? Bovendien ligt Vijverdal niet in Amby.
  4. Is de weg over de St. Pietersberg niet afgesloten voor gemotoriseerd verkeer? Idem de weg door de Hochter Bampt. Verder is de weg door de Hochter Bampt wel degelijk verhard; dat was hij in 1998 ook al; in 1988 nog niet overigens.
  5. De hier aangegeven omvang van het ENCI-terrein dateert waarschijnlijk uit ca. 1930.
  6. Het uitzicht vanaf Gasthuis over Bemelen is vast mooi, maar wel al enkele tientallen jaren dichtgegroeid.
  7. De Avenue Ceramique is door Michelin vergeten. In 1998 stond hij op de kaart; nu gaat het weer via het oude tracé van de Heugemerweg. Een futiliteit ja, maar misschien een link naar de oorzaak van deze problemen.
  8. De steilste helling van Cadier naar Eckelrade is juist andersom. (Was eerder ook al fout)
  9. Camping de Dousberg staat nog op de kaart.
  10. Alle hoogtegetallen langs de wegen zijn verdwenen. Men was al eerder begonnen met het verminderen van de aantallen hoogtegetallen, maar nu lijken ze afgeschaft.
  11. Op de kaarten van 1988 en 1998 staat bij Lanaken een vaag streepje over het kanaal. In 2004 hebben ze daar een fietsbrug van gemaakt. Er is inderdaad een brug, maar niet voor auto's maar alléén voor fietsen.
  12. Hoera er staan campings op de kaart aangegeven, maar die tussen Banholt en Terlinden ken ik niet.
  13. Het weggetje net ten westen van de Amerikaaanse militaire begraafplaats in Margraten zou ik zo niet rijden, dan krijg je echt mot met de Amerikaanse beheerder daar!
  14. Een flink aantal van de wegen in het gebied tussen Stokhem en Scheulder zijn verboden voor auto's. Idem de weg van Euverem naar Crapoel. De provincie is net een plan aan het ontwikkelen om de auto-overlast een beetje tegen te gaan, zet Michelin de wegen op de kaart!
  15. De weg achterlangs Eben en Emael is wel degelijk verhard, maar wel een fietspad.
  16. De weg tussen Eben en Zussen is in werkelijkheid beperkt toegankelijk, en behoorlijk smalletjes ook; dit geldt ook voor de weg van Kanne naar Zussen.
  17. Waarom is het Albertkanaal grofweg gezien op schaal getekend en de Maas wat verbreed? Weten ze bij Michelin niet dat het kanaal op veel plaatsen al enige tientallen jaren minstends even breed is als de Maas? (O.a. bij Lanaye)
  18. Dat er aan de oostkant van Heer een nieuwe wijk gebouwd wordt heeft men vroeg in de gaten, maar dat er ten oosten van Heugem en ten Zuiden van Amby bedrijventerreinen zijn (en alles daar dus is volgebouwd) is nog niet ontdekt.
  19. Wolder is verplaatst! Het ligt nu ten noorden van de Tongerseweg.
  20. Ten zuiden van Zussen is inderdaad deze merkwaardige bocht in de weg gelegd, maar de loop van de Jeker hebben ze in werkelijkheid gelukkig ongemoeid gelaten.
  21. Het witte weggetje over de tunnel bij de Van Hasseltkade is in de praktijk een busstrook, waar de gemeente verwoede pogingen doet om auto's te weren. Waarschijnlijk zoeken de automobilisten de weg met de Michelinkaart...
  22. Het kleine lijntje tussen Pt. Lanaye en Kanne is inderdaad een pad dat ter tijde van de Tranchotkaart in 1820 belangrijk genoeg was voor een vermelding. Tegenwoordig moet je een hardcore wandelaar zijn om te geloven dat het paadje ergens naartoe leidt. Als dit soort paadjes allemaal op de kaat vermeld zouden moeten zijn dan mis ik er nog wel een paarhonderd.
  23. Michelin heeft gekozen om ten oosten van Mheer een hoogte van 175 meter op te geven. De hoogte op die plek klopt, maar het is bepaald geen top, want die ligt ten oosten van Banholt, zijnde 188,1 meter of iets verderop 194,5 meter. De oude kaarten zaten in ieder geval stukken dichterbij hetgeen voor de hand ligt.

In werkelijheid zullen er nog wel meer fouten op deze kaart staan, vooral in het noordelijke stukje van deze uitsnede vermoed ik er nog wel een paar, maar ik weet het niet helemaal zeker. Als ik in dit gebied van nog geen 300 km² drieëntwintig fouten ontdek, zitten er over heel Nederland dan bijna 3000 fouten in de Michelinkaart?